Online face

Szemkamerás tesztelés

Fontos szempont, hogy a látogató milyen könnyen, és mennyi idő alatt találja meg az általa keresett információkat. Minél jobban használható egy honlap, annál könnyebben adható el az ott jelenlévő termék.

A szemkövetés olyan érzékelőtechnológia, amely lehetővé teszi egy számítógép vagy más eszköz számára, hogy megismerje, hol keres az adott személy. A szemkövető felismeri a felhasználó jelenlétét, figyelmét és fókuszát. Ez egyedülálló betekintést enged az emberi viselkedésbe.

 

Mit takar pontosan a szemkamerás tesztelés?

  • Mi is ez pontosan..

    Azt mondják, hogy a szem a lélek tükre, megismeréséhez pedig elengedhetetlen az információ gyűjtés arról hogy, mi befolyásolja az embereket cselekedeteikben és döntéseikben. Az 1800-as évek óta létezik annak a koncepciónak a tanulmányozása, ahová nézünk, és a mai szemmegfigyelési technológia ma páratlan betekintést enged be az emberi elmébe. Technikai szempontból a szemkövetés a szemmozgások mérésének folyamata annak meghatározására, hogy egy ember hol néz, mit néz, és mennyi ideig néznek pillantásuk egy adott helyre. Ez az egyetlen mód a vizuális figyelem pontos és objektív mérésére és megértésére.

  • Milyen típusú szemmegfigyelők vannak?

    Noha működésének általános alapelve ugyanaz, többféle szemmegfigyelő eszköz létezik, és a felhasználó számára legmegfelelőbb eszköz a kutatás jellegétől függ. Képernyő alapú - önálló, távoli eszközök, amelyek akár önálló egységként, akár egy kisebb panelként kaphatók, amelyet laptophoz vagy monitorhoz csatlakoztathatnak. Hordható - ezek magukban foglalják a szemmegfigyelő szemüveget és a virtuális valóság (VR) fejhallgatót, beépített szemkövetéssel.
    Webkamera - A webkamera figyelőinek nincs érzékelője vagy speciális fényképezőgépe, hanem kizárólag a számítógéphez csatlakoztatott vagy beépített webkamera eszközből áll.

  • Hogyan működik?

    A szemkövető láthatatlan közeli infravörös fényt és nagy felbontású fényképezőgépeket használ a fény szembe vetítésére és a szaruhártyából való visszatükrözés irányának rögzítésére. A fejlett algoritmusok segítségével kiszámítják a szem helyzetét, és pontosan meghatározzák, hol fókuszált. Ez lehetővé teszi a vizuális viselkedés és a finom szemmozgások mérését és tanulmányozását. Az eredményt egy hőkamerához hasonló képen tekintheted meg. A beépített kamera követi a szem mozgását és használatával megtudhatjuk, mi keltette fel a vizsgálati résztvevők figyelmét és mit hagytak figyelmen kívül.

Mire jó?

  • Segít megérteni az emberi viselkedést

    Ezzel a módszerrel tárta fel Jakob Nielsen 2006-ban azt, hogy bizonyos esetekben a tekintetünk F-formájú mintát jár be, amikor online olvasunk. Még fontosabb felismerése az volt, hogy nem olvasunk szóról-szóra, hanem inkább pásztázzuk a tartalmat, és egy-egy bekezdés első mondataira több figyelmet fordítunk. Ha a felhasználó az első pár bekezdésben nem találja meg a keresett információt, továbbáll. Ez a Google találatokra is igaz. Az offline felületek vizsgálatakor – például boltok belső tereinek, tereinek a vásárlás szempontjából optimális kialakítását, az áruk „vásárlásösztönző” elrendezését tesztelik, vagy a magazinokban elhelyezett hirdetések, papíralapú hírlevelek vizuális felépítését kutatják – korábban a vizsgálati alany fejére szerelt szemkamerával, mára pedig pillekönnyű szemüveggel dolgoznak.

  • A marketing számára elengedhetetlen

    A módszert előszeretettel használja a marketingkutatás is, amikor reklámok figyelemre gyakorolt hatására kíváncsi. Ez a technika egy olyan új lehetőséget ad a marketing szakemberek kezébe, amellyel eredményesen felmérhetik az esetleges használhatósági hibákat, és a fejlesztés során folyamatosan figyelemmel követhetik a változásokat. A szemkövetés részletes és elfogulatlan információkat nyújt a fogyasztói magatartásról és a döntéshozatali folyamatokról. A felmérésekkel vagy kérdőívekkel ellentétben a szemkövetés hiteles viselkedést mutat, amely hasznos a reklám, a márkaépítés, a csomagolás és a termékmegjelenítés megtervezésekor.

Az eye tracking készülék szoftvere a vizsgálat elvégeztével a kép egyes részleteire fordított nézési időt elemzi, amelyből a vizuális figyelem mértékét kifejező attention level- vagy hotspot képeket készít a program.  A vizuális figyelem fokát hotspot képek segítségével is megjeleníthetjük. Ezek színnel jelzik, hogy a kép  mely területére irányult a nagyobb figyelem és azt is megtudhatjuk belőlük, hogy a tesztalanyok mit nem néztek meg a felületen.

A kapott eredmények összehasonlításával azt is tesztelhetjük, hogy több kép, elrendezés közül melyik a hatékonyabb. Azt, hogy a felületen egyáltalán mi ragadta meg a teszten résztvevők figyelmét, focus map képek prezentálják.  Általánosan elmondható: az emberi arc és különösen a szemek olyan vizuális információforrásnak számítanak, hogy semmi sem tudja megelőzni azokat. Az emberi kommunikációban a tekintet irányának jelentősége van. Kutatások bizonyítják hogy egy képet látva vagy az azon szereplő egyén szemébe nézünk, vagy pedig arra a tárgyra, amit néz.

Melyek a szemkövetés legfontosabb szempontjai?

0
Piackutatás

Lehetővé teszi a piackutatóknak és a márkatulajdonosoknak, hogy megvizsgálják a fogyasztók által a termék megtekintésekor és kiválasztásakor elvégzett eljárást. Megmutatja nekik, hogy mely elemek vonzták a leginkább a figyelmet, és mely területeket figyelmen kívül hagyták.

0
Felhasználói élmény

Nincs jobb módszer a felhasználói élmény tesztelésére, mint hogy a felhasználó szemén keresztül nézzék meg. A szemkövetés felhasználható annak tanulmányozására, hogy a platformokat és a szolgáltatásokat hogyan használják, és hogy mennyire hatékonyan valósítják meg céljaikat.

0
Professzionális teljesítmény

 A szemkövetés értékes betekintést nyújthat a feladatok végrehajtásának és a folyamatok végrehajtásának módszereibe. A szemkövetést a vállalkozások használják a biztonsági kockázatok, a működési hatékonyság hiánya azonosítására és a képzés korszerűsítésére; mindezt jelentős időmegtakarítással és a termelékenység javításával jár.

Láthattuk tehát, hogy az eye-tracking kutatás egy rendkívül látványos eredményeket adó,  a nézést pontosan rögzítő módszer. Feltárhatjuk vele, hogy a felület mely részei vonják magukra a látogatók figyelmét, a miértekre korábbi kutatási eredmények és egyéni interjúk adhatnak választ.

Mint minden kutatás esetében, úgy itt is érdemes már a kutatási terv elkészítésekor átgondolni,  milyen eredményekre vagyunk kíváncsiak. Célszerű ennek alapján összeállítani a kutatás forgatókönyvét és  kiválogatni a résztvevőket (beleértve a létszámukat és demográfiai összetételüket is). Ha csupán kvalitatív adatokra leszünk végül kíváncsiak, elég a kisebb létszám, ugyanakkor átlagolás esetén nagyobb résztvevői  szám szükséges. Sose szabad elfelejteni az elemzés közben, hogy épp mi volt a résztvevők feladata, amikor egy adott felületet  néztek meg. Többek között így lesznek a szép, színes képekből valós és kiválóan használható kutatási eredmények.

Szemkamerás tesztelés
mellett szóló érvek:

Felfedik a tudatalatti viselkedést
Elfogulatlan, objektív és számszerűsíthető adatokat szolgáltat
Lehetővé teszi a természetes viselkedést
Sokoldalú és mobil
Magas szintű részletességet biztosít
Valós idejű információkat kínál
Vizuális ábrázolást kínál